FFI_thumb.png

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

FFI driver anvendt forskning og utvikling for at Norge skal ha et effektivt og relevant forsvar, et sikkert samfunn og en konkurransedyktig forsvarsindustri. Infokraft har levert illustrasjoner i både 2D- og isometrisk perspektiv av materiellet som instituttet bruker i sin forskning. Her er et utvalg.

 DRONER MQ-9 Reaper, Flamingo quad og Puma fixed wing droner

DRONER
MQ-9 Reaper, Flamingo quad og Puma fixed wing droner

 UGV-beltekjøretøyet TOR UGV (Unnmanned ground vehicle)  utviklet for bl.a. å gjøre deler av logistikk-operasjoner ute i felt autonome, slik at f.eks. troppeforsyninger kan skje uten risiko  for menneskeliv.

UGV-beltekjøretøyet TOR
UGV (Unnmanned ground vehicle) utviklet for bl.a. å gjøre deler av logistikk-operasjoner ute i felt autonome, slik at f.eks. troppeforsyninger kan skje uten risiko for menneskeliv.

 ODIN USV (Unmanned Surface Vessel) Autonomt overflatefartøy. Skal brukes som utviklingsplattform/laboratorium for anti-mine-krigføring. Launch and recovery (LARS) av Hugin og engansvåpen mot miner.  RATATORSK USV kartlegger havbunnen.  HUGIN AUV er

ODIN USV (Unmanned Surface Vessel)
Autonomt overflatefartøy. Skal brukes som utviklingsplattform/laboratorium for anti-mine-krigføring. Launch and recovery (LARS) av Hugin og engansvåpen mot miner.

RATATORSK USV kartlegger havbunnen.

HUGIN AUV er en autonom undervannsfarkost (Autonomous Underwater Vehicle). Den kan operere på egen hånd ned til 6000 meters dyp, uten fysisk forbindelse til en båt eller fjernkontroll fra overflaten.

 Robothunden FREKE. Han kan bære rundt på kamera og akustiske sensorer og samle inn informasjon som kan gi soldatene i Forsvaret en økt situasjonsforståelse. Han kan også brukes til å passe på et område.

Robothunden FREKE. Han kan bære rundt på kamera og akustiske sensorer og samle inn informasjon som kan gi soldatene i Forsvaret en økt situasjonsforståelse. Han kan også brukes til å passe på et område.

 MIKRO SATELLITTER  MilSpace2 vil bli plassert i en polar «Low Earth Orbit (LEO)» med en høyde på 535 km. Satellitten  kan dekke et hvilket som helst punkt på jordens overflate.  Den vil kunne oppdage, klassifisere og geolokalisere radarer av interes

MIKRO SATELLITTER

MilSpace2 vil bli plassert i en polar «Low Earth Orbit (LEO)» med en høyde på 535 km. Satellitten kan dekke et hvilket som helst punkt på jordens overflate. Den vil kunne oppdage, klassifisere og geolokalisere radarer av interesse svært nøyaktig. Det inkluderer navigasjonsradarer brukt på skip. Så sant radarene er i drift, vil MilSpace2-satellittene kunne oppdage dem fra sin polare bane.

NorSat-3 med en radardetektor for overvåkning av skipstrafikken i norske farvann.

 Forskningsskipet H.U. SVERDRUP II Den viktigste oppgaven til skipet er militær oseanografi: å kartlegge hav- og kystområder for Forsvaret. God kjennskap til dypet, formene og egenskapene på havbunnen kan gi store fordeler. Det gjelder ikke minst ved

Forskningsskipet H.U. SVERDRUP II
Den viktigste oppgaven til skipet er militær oseanografi: å kartlegge hav- og kystområder for Forsvaret. God kjennskap til dypet, formene og egenskapene på havbunnen kan gi store fordeler. Det gjelder ikke minst ved eksempelvis ubåtoperasjoner og mineleting. 55 meter langt med et mannskap på 7 samt 15 forskerer. 320 toktdøgn hvert år.

 Sivile utrykningskjøretøy

Sivile utrykningskjøretøy